Jag läste på……

av Christina

…..en blogg nära mig ett så bra inlägg om debatten kring sociala medier och journalistik. Jag är inte så värst om mig och kring mig vad det gäller att hålla mig uppdaterad och informerad om den stor omvärlden men jag håller hyfsad koll på närområdet, dit bl a ovan nämnda blogg hör. Som så vanligt är när jag läser hos Tofflan så sätter jag igång att fundera. Det jag funderat på är inte exakt det samma som innehållet i inlägget utan mer av lokal karaktär…..fast kanske ändå inte…..

Så gott som varje dag befinner jag mig i närheten av människor som totalt tar avstånd från datorer och tom ibland även mobiltelefoner. Datorn är kanske inte ett djävulens påfund, men näst intill, i deras ögon. Varför? Ja, alltså inte varför jag umgås med dem, utan varför de har den här inställningen är det jag försöker komma fram till. Ålder har naturligtvis betydelse och det har också nödvändigheten av att kunna och behöva använda. Men varför detta så ofta totala dissande? Det är alltså inte bara av ointresse för att själv använda sig av medlen utan även ett avståndstagande till att det faktiskt finns och används av andra och en oförståelse för nyttan av det…..annat än möjligtvis för att kunna handla på postorder….nä, nu var jag elak! Fy, skäms på mig!

Det känns som om det har skett en uppdelning där gränsen går mellan tiden före och efter det var möjligt för var och en att äga en dator…..och här tänkte jag dra paralleller mellan detta och när hjulet uppfanns och när det tryckta ordet blev allmän egendom och när ångmaskinen, bilmotorn, radion, tv’n,…..etc,etc…..dök upp i historien för säkert var motståndet stor även då.

Kan man, utan att dra en allt för fel slutsats, säga det är den där eviga rädslan och okunskapen för och om det nya och okända som ligger i botten……den där som också skapar främlingsfientlighet, homofobi och annat dumt…..

Och nu undrar jag vad sjutton jag vill med det här inlägget?! Ja du…..jag vet faktiskt inte. Kanske bara för att få igång hjärncellerna för man kan i alla fall lugnt säga att det inte tillför världshistorien nått att minnas……

Ps. En slutsats  är det sista steget i en härledning. Det är den sats man, efter en serie slutledningar, kommer fram till. En slutledning ur vilken slutsatsen följer av premisserna sägs vara giltig. Om därtill premisserna är sanna, så är också slutsatsen sann……….hmmm…….